понеделник, 8 декември 2014 г.

Панетоненца за празниците

Колкото не харесвам ноември, толкова обожавам декември. Всеки ден нещо насочва мислите ми към края му и към хубавите мигове, в които ще се съберем с близки и приятели и то толкова пъти, че накрая ще искам да дойде януари и да си поседя у дома просто на топло и самотно. Изборът на подаръци всяка година е най-тежката, но в същото време доста приятна част от мислите ми. Заедно с мислите за вкусотиите, които искам да приготвя за празниците. Тази година няма да има време за ръчни подаръци, но няма и да са пластмасови. Виж, храната ще е изцяло ръчна изработка и също няма да е пластмасова;)
Понеже така и не направих козунак за Великден нито тази, нито предните няколко години, реших с едни панетоненца да се пробвам на сухо за празниците, ей така, да си вдухна кураж за следващият Великден. И без друго някои бяха сополови и трябваше да бъдат стопанисвани в домашна обстановка, какво по-забавно приключение за дете, вързано у дома, от играта с тесто?

Рецептата я взех от Ирина, разбира се;)



Продукти:

* 4 яйца и 2 жълтъка на стайна температура;
* 700гр брашно (+ допълнително за омесване);
* 125гр меко масло;
* 2 ч.л. суха мая;
* 1 ч.л. захар ( за маята);
* 175мл топло прясно мляко;
* 125гр захар;
* кората от 1 лимон и 1 портокал;
* 1 ванилия;
* 200гр сушени плодове по избор;
* 2 супени лъжици ром.



Приготвяне:

В съд поставяме маята, захарта и млякото, разбъркваме и се оставяме за 10-тина минути да шупнат. Добавяме 100гр брашно, разбъркваме и оставяме да си взаимодействат за около 30 минути. В отделен съд накисваме плодовете в рома.

В друга купа слагаме брашното и правим кладенче, в което изсипваме яйцата, жълтъците, маслото, захарта, лимоновата, портокаловата кора, ванилията и сместа с маята.
Всичко се разбърква добре с дървена лъжица или с миксер и когато тестото започне да се отделя от стените на купата, се прехвърля върху набрашнен плот и се меси около 10 минути, като се добавя още брашно при необходимост. Тестото се покрива със свежо фолио и се оставя да втаса за около 2-3 часа.
След като е готово се удря няколко пъти, слагат се отцедените плодове и тестото се премесва отново, за да се разпределят равномерно плодовете.
Тестото се разделя на 10 топки ( или колкото там ви идват). Всяка от тях се поставя в предварително намаслена хартиена форма мъфини и около тях се завива парче хартия за печене, за да повдигнем нивото на обвивката. Покриват се с кърпа и се оставят да втасат за около 30-40 минути. Намазват се с разбит жълтък, поръсват се със захар и се пекат за 25-30 минути в предварително загрята на 200°C фурна. Изваждат се и се охлаждат върху метална скара.

44 коментара:

  1. Мъхче, и аз го обичам този декември! Много ми е Коледно, напук на грипа дето ни беше натръшкал всички!
    Закъснял поздрав за именика ти! Да е жив и здрав!
    Панетонето ти е един път! И аз от там го правих. Хубава седмица от мен!

    ОтговорИзтриване
  2. Поръчвам си ги за Коледа:). Много обичам козунак, но правя само за Великден. За Коледа обикновено нямам настроение за козунаци, затова си купувам готово панетоне.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Готовите ме дразнят- кутията е поне 4 пъти по-голяма от панетонето и накрая всички сме леко разочаровани. Така поне няма изненади;)

      Изтриване
  3. Чудесни панетоненца :)
    Прегръдки, Марте!

    ОтговорИзтриване
  4. Мартич,
    страхотни си ги накиприла, край на оправданията ти с тестата....
    Пожелавам ти здрави деца, нестихващо вдъхновение и приятна подготовка за Коледата!
    Прегръдки!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. А, край чак... Това си е опит, като за пръв път добре. Но сърдечно благодаря за пожеланията и ти ги връщам, умножени по две- за теб и близките, Игликич!

      Изтриване
  5. Марте, винаги ме е плашело правенето на Панетоне, а ти си го описала като детска игра :) Май ще взема да се пробвам :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мен всичко с тесто ме плаши, ма все някога трябва да му се опъна. Като сега например;) А за теб нямам никакви притеснения;)Поздрави!

      Изтриване
  6. Леле как ги обичам тези панетоненца да знаеш Мъхче :) Да взема и аз ли да се пробвам? :)*
    Хубави предпразнични декемврийски дни и успех с вкусните подаръци! Всички ще ги харесат!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ама как? Не си ли още? Не мога да повярвам. Ами хайде, щом аз успях, значи всеки може;)Хубава Коледна подготовка, Гоголина!

      Изтриване
  7. Марти, тези панетоненца не са за консумация, а за гледане!
    Много красиви е меки изглеждат.
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  8. Много са красиви, а несъмнено и вкусни ще са, Марте! Голяма прегръдка! :)

    ОтговорИзтриване
  9. Ех, че сладурски са станали! Непременно ще ги пробваме:)

    ОтговорИзтриване
  10. Тази година се търкулна толкова бързо, че като че ли вчера беше миналогодишния декември.
    Аз все още не съм се пробвала в тая сфера, но както си го описала, изглежда много лесно и е възможно да ме изкушиш, Мъхче :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ти ли ,бе;)? Царицата на тестото? Учудваш ме? За теб ще е като детска игра, вярвай ми, Илианка!

      Изтриване
  11. Ама много хубави са ти станали :) Набирам вдъхновение от вашето коледно приготовление:)! Поздравче!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Гуинет, набирай, ние чакаме да гледаме;)Поздравче и за теб!

      Изтриване
  12. Много красиви! Усмихват ми се много мило! Подстрекаваш ме леко да направя и аз, мислех за голямо панетоне, ама тези са ми симпатични! Пргеръдка!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Може и голямо, тъкмо за разнообразие;)Прегръдка, Линче!

      Изтриване
  13. Ами крайно време е да се повъртиш малко в кухнята, щото то разходките са си разходки, ама...:))) Шегувам се, Мъхче, разходки да има и ако може и на някои да те придружа, ехе:))) Сега сериозно за тези сладурковци чудни са ти се получили. С тази пластмаса обаче ме разби:))) хиля се тук сама:))). Весел декември!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Нали? То в тая кухня ми е хвърлен пъпа напоследък, ама така е, пубертета не прощава;)
      Весел и на теб. А ти излез малко навън, че гледам овлажнили са ти се ходилцата;)

      Изтриване
  14. Айде честито и повече да не съм чула "Ама аз това не мога като теб" :) .
    Гледай ти какви сладури,ухаещи на Коледа,браво,Марте,поздравления,страхотни панетонченца! :))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, като теб скоро няма да мога;) Но стартирам, Роска;)
      Мерси много от сърце!

      Изтриване
  15. Мартичка, всички са те похвалили, аз също ти се покланям до земята, защото това чудо само го хапвам, не съм се пробвала да го правя. :) Ама чудесни са малките изкушения!
    Вълшебен декември ти желая! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Не се покланяй, не се тормози за глупости а си направи едни сладкишчета за празниците, ма ти е хубаво на душичката, Герчо!

      Изтриване
  16. Чудни! Никога не съм правила, ей на, признах си. С Танчето Донева вече много ме изкушавате с тези сладкиши. Ще взема да опитам накрая. Прелестни са наистина, Марте.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, вие всички ми учудихте днес? Аз, най-лошият работник с тестото... и сега е ваш ред, Йоли;) Като знам как ще го докараш, отсега се облизвам;)

      Изтриване
  17. Марта, не съм правила Панетоне, но и твоите миниатюри, както тези на Ирка ме изкушават да опитам, опасявам се само, че ще ми липсва време.
    Аз не обичам декември, но обичам празниците:)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Весе, времето е голяма гадост като залипсва, ама поне желание да ма. Все някога и време ще излезе;)
      Ами хубави празници тогава, макар и през декември;)

      Изтриване
  18. Толкова са кокетни, а като си представя колко са вкусни и ароматни, истински бижута :)
    Чудесна рецепта и изпълнение, Марте!
    Усмихнат ден ти желая :)

    ОтговорИзтриване
  19. Упрекрасни мини козуначета , Марта! Точно за твоите сладурковци! Поздрави и много, много хубави празнични дни на теб и семейството!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Сонче, и за мен има едно;)Хубави празници и на твоето голямо семейство!

      Изтриване
  20. Прекрасни са...кокетни, ефектни, ароматни - една страхотна идея и за подарък.
    Благодаря, Мъхче,
    поздрави за вас, вкусни, вдъхновени и усмихнати празнични дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, щеше да е хубаво да направя и малки подаръчета с тях, но не остана. Друг път, Дианка! Прекрасни празници и за вас!

      Изтриване
  21. Много красиви и приканващи! С пожелание за вкусни празници ;)
    Дани

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря ти, Дани! Вкусни, ароматни и много усмихнати да са и твоите празнични дни, и най-вече- споделени с любимите хора!

      Изтриване
  22. Чудесна ръчна изработка, Марте! С твоя кураж, ще взема и аз да запретна едни ръкави :)

    ОтговорИзтриване